Het OCMW zet zich in om kwaliteitsvolle diensten aan te bieden die voor iedereen toegankelijk en respectvol zijn. Mocht u ondanks onze inspanningen vinden dat u niet correct bent behandeld, of heeft u een opmerking, klacht of ontevredenheid over onze diensten, dan kunt u dit aan ons melden.
U kunt contact opnemen met de Ombudsdienst van ons OCMW op het volgende adres claim@cpas.woluwe1200.be.
We nodigen u uit om duidelijk te beschrijven:
Uw klacht wordt vertrouwelijk en onpartijdig behandeld.
Er wordt een intern onderzoek uitgevoerd en gezocht naar duurzame oplossingen of aanbevelingen U ontvangt binnen 7 werkdagen een ontvangstbevestiging. U krijgt vervolgens binnen 30 werkdagen een gemotiveerd antwoord. Als een verlenging nodig is, wordt u op de hoogte gesteld.
De klacht moet betrekking hebben op een feit dat minder dan 3 jaar geleden heeft plaatsgevonden.
Ze kan betrekking hebben op:
– de verleende dienst
– de uitvoering van de dienstverlening: niet tijdig antwoord, betalingsachterstand…
– de manier waarop de dienst werd verleend: onvriendelijk onthaal, toegankelijkheid…
– toepassing van de wetgeving
Het moet zaken betreffen waarvoor het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) van Sint-Lambrechts-Woluwe verantwoordelijk is.
Als u na contact met ons nog steeds niet tevreden bent over onze behandeling van uw klacht, kunt u in laatste instantie contact opnemen met Ombuds Brussel.
Deze onafhankelijke instantie waakt over de naleving van de fundamentele rechten van de burgers, over goed bestuur en over integriteit binnen de Brusselse overheidsdiensten. Elke persoon die een beroep doet op de diensten van het OCMW van Sint-Lambrechts-Woluwe kan een klacht indienen als ‘klokkenluider’ en genieten van de bescherming van Ombuds Brussel. Alle meldingen bij deze instantie worden onderworpen aan een serieus intern onderzoek bij de betrokken diensten.
Raadpleeg voor meer informatie het Huishoudelijk Reglement van Ombuds Brussel, opgesteld in uitvoering van het gezamenlijk decreet en de ordonnantie van 26 april en 16 mei 2019 met betrekking tot de Brusselse ombudsman.
U kunt op een van de volgende manieren contact opnemen met Ombuds Brussel:
– Vul het online klachtenformulier in: ombuds.brussels
– Stuur een e-mail naar plaintes@ombuds.brussels
– Bel 02/549 67 00 (maandag en donderdag van 14u tot 17u, dinsdag, woensdag en vrijdag van 9u tot 12u)
U kunt ook een afspraak maken met de diensten van Ombuds te Oud Korenhuis 1 – 1000 Brussel.
Maatschappelijke permanentie
U kunt een hulpaanvraag indienen bij de maatschappelijke permanentie, toegankelijk ZONDER afspraak op maandag en donderdag van 9.00 tot 11.30 uur.
Sociale eerstelijnsdienst
De maatschappelijk werkers zijn bereikbaar, OP afspraak, alle werkdagen (behalve op dinsdag) van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur of telefonisch op het nummer 02/777.75.31.
| Voormiddag | Namiddag | |
| Maandag | 9.00 – 11.30 u | Gesloten |
| Dinsdag | Gesloten | Gesloten |
| Woensdag | Gesloten | Gesloten |
| Donderdag | 9.00 – 11.30 u | Gesloten |
| Vrijdag | Gesloten | Gesloten |
| Voormiddag | Namiddag | |
| Maandag | 9.00 – 12.00 u | 13.30 – 16.00 u |
| Dinsdag | Gesloten | Gesloten |
| Woensdag | 9.00 – 12.00 u | 13.30 – 16.00 u |
| Donderdag | 9.00 – 12.00 u | 13.30 – 16.00 u |
| Vrijdag | 9.00 – 12.00 u | 13.30 – 16.00 u |
De hervorming van de werkloosheid kan gevolgen hebben voor uw situatie. Het OCMW is er om u te informeren en, indien nodig, te begeleiden.