Openbaar Centrum Voor Maatschappelijk Welzijn van Sint-Lambrechts-Woluwe

Hervorming van de werkloosheid 2026 – FAQ

Voordat u contact met ons opneemt, kunt u eerst de veelgestelde vragen raadplegen.

Algemene vragen over de hervorming van de werkloosheid

De hervorming van de werkloosheid houdt een wijziging in van de vergoedingsregels, die geleidelijk van kracht zal worden in 2026.

Voor sommige mensen betekent dit het einde van hun werkloosheidsuitkering na een bepaalde periode.

Voor alle vragen over uw werkloosheidssituatie :

De RVA (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening) zal u rechtstreeks per brief informeren indien uw situatie wordt beïnvloed.

Voor alle vragen over uw werkloosheidssituatie :

De RVA zal persoonlijke brieven sturen om de betrokkenen te informeren over de precieze data en de te nemen stappen. Het is belangrijk deze brieven aandachtig te lezen. De brieven zijn ook te vinden in uw e-box (E-box https://myebox.be/nl) of worden in uw brievenbus bezorgd.

Voor alle vragen over uw werkloosheidssituatie:

De werkloosheidsuitkering is een bijstand die door de RVA wordt uitgekeerd wanneer u gewerkt en bijdragen betaald hebt.

Het leefloon (LL) is een financiële bijstand die door het OCMW wordt toegekend aan personen die niet over voldoende inkomsten beschikken en die niet in aanmerking komen voor, of geen recht (meer) hebben op, andere bijstand, om een minimuminkomen en maatschappelijke integratie te garanderen.

Om hiervoor in aanmerking te komen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen, waaronder meerderjarig of daarmee gelijkgesteld zijn, uw feitelijke verblijfplaats in België hebben, niet in staat zijn om zelf in uw inkomsten te voorzien, en bereid zijn om te werken.

Rechten en procedures

Toegang tot het leefloon (LL) is niet automatisch.

U moet een formele aanvraag indienen bij uw OCMW zodra uw recht op een werkloosheidsuitkering is afgelopen.

Er wordt een sociaal onderzoek uitgevoerd om te controleren of u aan de wettelijke voorwaarden voldoet.

Voor meer informatie, zie de website van POD Maatschappelijke Integratie : Klik hier

Zelfs als u de einddatum van uw werkloosheidsuitkeringen al kent, is het voor het OCMW niet mogelijk om zich vooraf uit te spreken.

De beslissing hangt af van uw feitelijke gezins- en financiële situatie op het moment van de aanvraag.

Het leefloon (LL) is geen vervangingsinkomen, maar een residueel recht. Dit betekent dat u eerst uw sociale en familiale rechten moet laten gelden (bijvoorbeeld: alimentatie, kinderbijslag, andere sociale zekerheidsrechten) voordat u aanspraak kunt maken op bijstand van het OCMW.

1. Uw rechten op andere sociale bijstand vooraf laten gelden of uitputten (alimentatie, sociale uitkeringen) in België of in het buitenland.

Vooraleer u het leefloon (LL) aanvraagt, is het belangrijk om uw potentiële rechten te laten gelden :

–  op andere inkomsten (mutualiteit, tegemoetkoming voor mensen met een beperking, pensioen, overlevingspensioen, kinderbijslag…) ;

–  op een aanvraag om ten laste genomen te worden door uw echtgenoot of door uw ouder of meerderjarig kind (verkrijgen van het gezinstarief bij de werkloosheid, bij de mutualiteit …) dat onder hetzelfde dak woont ;

–  op een onderhoudsbijdrage.

2. Meerderjarig zijn 

U moet minstens 18 jaar zijn.

Uitzondering: vanaf 16 jaar indien u ontvoogd bent, indien u een kind ten laste hebt of indien u als minderjarige zwanger bent.

3. Uw gebruikelijke verblijfplaats in België hebben

–  U moet werkelijk in België wonen (daadwerkelijke verblijfplaats, niet enkel administratief).

–  Langdurige verblijven in het buitenland kunnen leiden tot de schorsing van het recht (na 4 kalenderweken per jaar), behalve in uitzonderlijke omstandigheden (overlijden in het buitenland van een naast familielid).

–  Personen die door het OCMW als dakloos worden erkend, moeten hun feitelijke verblijf op het grondgebied rechtvaardigen en meewerken aan de specifieke begeleiding (GPMI: geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie).

4. De Belgische nationaliteit hebben of voldoen aan bepaalde verblijfsvoorwaarden

De Belgische nationaliteit hebben of tot bepaalde categorieën vreemdelingen behoren:

–  Burger van de Europese Unie zijn of familielid van een Europese onderdaan (verblijf van meer dan drie maanden) ;

–  Erkend zijn onder internationale beschermingsstatus (vluchtelingen) ;

–  Erkend zijn als staatloze ; 

–  Bepaalde verblifsrechten genieten (permanent of langdurig verblijf).

5. Niet beschikken over voldoende bestaansmiddelen

Uw maandelijkse bestaansmiddelen (of die van uw huishouden) zijn lager dan het bedrag van het LL volgens uw gezinscategorie (zie hieronder de website van POD Maatschappelijke Integratie).

Het OCMW houdt rekening met al uw inkomsten, of het nu gaat om beroepsinkomsten, vervangingsinkomens (sociale uitkeringen), onroerende inkomsten (kadastraal inkomen van onroerende goederen waarvan u eigenaar bent, ontvangen huur), roerende inkomsten (spaarrekeningen, financiële beleggingen…).

Wat dit laatste betreft, bent u verplicht om alle Belgische of buitenlandse rekeningen die u bezit aan te geven.

6. Bereid zijn om te werken

U moet blijk geven van een oprecht verlangen naar herintegratie en arbeidsgeschikt zijn, tenzij u :

–  Ziek bent en gedekt door een medisch attest ;

–  Voltijds student bent (indien de toelating u werd verleend door het OCMW) ;

–  Tijdelijk door het OCMW als niet werkbereid wordt beschouwd om billijkheidsredenen (dakloosheid, bijzondere familiale context).

Voor meer informatie, zie de website van POD Maatschappelijke Integratie : Klik hier

De procedure is eenvoudig en verloopt in verschillende stappen :

1. De aanvraag indienen

U kunt een aanvraag voor bijstand indienen door langs te gaan bij de sociale permanentie van het OCMW (ZONDER afspraak) :

Maandag : 9.00 – 11.30 uur (gesloten in de namiddag)

Donderdag : 9.00 – 11.30 uur (gesloten in de namiddag)

Per e-mail indien uw gezondheidstoestand het niet toelaat om u te verplaatsen: ssg@cpas.woluwe1200.be

2. Eerste gesprek

–  U ontmoet een maatschappelijk assistent die uw aanvraag officieel zal noteren.

–  U krijgt een ontvangstbewijs.

3. De nodige documenten

U moet de nodige documenten binnen 5 werkdagen bezorgen zodat uw aanvraag kan worden behandeld.

(Zie volgende vraag voor de benodigde documenten.)

4. Sociale onderzoek

–  Uw dossier wordt toevertrouwd aan een referentie-maatschappelijk assistent die contact met u zal opnemen.

–  Hij of zij zal een sociaal onderzoek uitvoeren evenals een huisbezoek (verplicht, behalve onder bepaalde omstandigheden) om uw situatie te analyseren.

–  Op basis van dit verslag zal het comité van het OCMW beslissen om de aangevraagde hulp toe te kennen of te weigeren.

–  In het kader van een aanvraag voor het leefloon, wordt na het opmaken van een sociale balans een GPMI (geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie) opgesteld en zal u gevraagd worden dit te ondertekenen. Het omvat de integratiedoelstellingen.

Let op : om deze balans en dit project uit te voeren, worden u vragen gesteld van persoonlijke, professionele en financiële aard (uw vaardigheden of obstakels, uw school- en loopbaantraject).

5. Beslissing en kennisgeving 

–  De beslissing moet binnen 30 dagen na uw aanvraag worden genomen.

–  U ontvangt de beslissing per brief binnen 8 dagen na de beslissing van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. 

Voor elke aanvraag dient u de volgende documenten mee te brengen :

Voor een aanvraag voor een leefloon (LL) of een equivalent daarvan :

Als u werkzoekende bent

Als u voltijds student bent :

Als u een arbeidsovereenkomst hebt :

Als u een voorschot op sociale uitkeringen wenst :

Voor een aanvraag voor sociale bijstand

ALS U VAN EEN ANDER OCMW KOMT: GELIEVE DE VERKLARING VAN BEËINDIGING VAN DE STEUN VAN HET OCMW DAT U RECENT HEEFT GEHOLPEN, VOOR TE LEGGEN.

De bedragen van het leefloon (LL) zijn bij wet vastgesteld en variëren volgens uw categorie:

  • Categorie 1: Samenwonenden die onder hetzelfde dak wonen en hoofdzakelijk hun huishoudelijke zaken gezamenlijk regelen;
  • Categorie 2: alleenstaande en dakloze personen met wie een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie is overeengekomen;
  • Categorie 3: personen die samenwonen met een gezin ten laste (met ten minste één ongehuwd minderjarig kind).

 

Voor details over de bedragen: Klik hier

Het geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie (GPMI) is een schriftelijk contract tussen het OCMW en de begunstigde van het leefloon. Het bepaalt op persoonlijke wijze de te bereiken doelstellingen evenals de wederzijdse verbintenissen. Het doel is uw traject van maatschappelijke en/of professionele integratie te ondersteunen en te structureren om uw autonomie te bevorderen.

Afhankelijk van uw traject kunnen de doelstellingen van een GPMI zeer divers zijn. Ze kunnen betrekking hebben op een terugkeer naar onderwijs of een opleiding, psychologische of sociale ondersteuning gericht op integratie, het actief zoeken naar werk in samenwerking met de dienst professionele inschakeling, of het regulariseren van uw administratieve situatie, zoals schuldbeheer, huisvesting of budgetbegeleiding.

Het afsluiten van een GPMI brengt ook bepaalde verplichtingen van uw kant met zich mee. U moet aanwezig zijn op de vastgelegde afspraken met het OCMW, de voorziene opleidingen en procedures volgen, de documenten of bewijzen van uw acties aanleveren en actief meewerken aan uw traject van maatschappelijke of professionele integratie.

In principe moet een GPMI worden ondertekend voor alle nieuwe aanvragen van het leefloon. Dit betekent dat het leefloon verbonden is aan uw actieve deelname in het kader van dit contract.

Indien u de verplichtingen zoals opgenomen in uw GPMI niet naleeft, kan het OCMW besluiten een administratieve sanctie toe te passen, zoals een tijdelijke opschorting van de betaling van het leefloon.

Voor meer informatieKlik hier     

De wettelijke termijn voor het behandelen van een aanvraag is 30 kalenderdagen. Deze termijn begint te lopen vanaf de datum die op het ontvangstbewijs staat vermeld dat u bij het indienen van uw aanvraag hebt gekregen.

Het OCMW moet zich dus binnen maximaal 30 dagen uitspreken. Zodra de beslissing is genomen door het bevoegde orgaan (het Bijzonder Comité voor de sociale dienst), ontvangt u binnen 8 dagen een schriftelijke kennisgeving. Deze vermeldt de beslissing en de redenen die deze rechtvaardigen.

Als u bijkomende uitleg wenst, kunt u deze vragen aan uw maatschappelijk assistent.

Als u het niet eens bent met de beslissing, hebt u het recht om binnen 90 dagen na de kennisgeving een beroep in te dienen bij de arbeidsrechtbank.

Ja. Het is mogelijk om het leefloon te combineren met inkomsten uit arbeid (deeltijds werk, stage…).

Het bedrag van het LL wordt dan aangepast op basis van uw inkomsten.

De sociale bijstand toegekend door het OCMW heeft tot doel u in staat te stellen een menswaardig leven te leiden: zich voeden, huisvesten, zorg, maar ook vooruitgang boeken richting meer zelfstandigheid.

Voor elke beslissing voert het OCMW een sociaal onderzoek uit om uw behoeften en persoonlijke situatie te beoordelen.

👉 Het doel is tegemoetkomen aan uw onmiddellijke behoeften EN u begeleiden naar meer zelfstandigheid.

Begeleiding en hermobilisatie

Het OCMW beperkt zich niet tot financiële bijstand.

Het biedt ook persoonlijke sociale en professionele begeleiding om u te helpen uw zelfstandigheid te hervinden, onder andere via socioprofessionele inschakeling.

Het OCMW kan u helpen :

–  om geschikte opleidingen te vinden,

–  u doorverwijzen naar instanties voor professionele inschakeling,

–  u helpen bij het opstellen van cv’s en motivatiebrieven,

–  of u helpen om een stageplaats te vinden.

Ja. Het OCMW kan u ondersteuning bieden om een uitzetting te voorkomen, in het bijzonder :

–  door te bemiddelen met de huisbaas,

–  door u te helpen bij het betalen van huurachterstand

–  of door een woonoplossing te zoeken.

Ja. Het OCMW kan u helpen om betalingsplannen op te stellen met leveranciers of, in bepaalde gevallen, financiële bijstand verlenen voor de betaling van onbetaalde energiefacturen, onder bepaalde voorwaarden.

Ja. De dienst schuldbemiddeling van het OCMW biedt een nieuwe permanentie aan bij het Sociaal Loket van Sint-Lambrechts-Woluwe. Iedereen die problemen ondervindt met schulden, rekeningen of kredieten kan hier terecht.

👉 U kunt er vragen stellen zoals:

–  Wat moet ik doen als ik een lening niet meer kan terugbetalen?

–  Wat betekent een brief van een deurwaarder of aanmaning?

–  Wat zijn de gevolgen als ik op de ‘zwarte lijst’ sta bij de Nationale Bank?

Let op : Tijdens deze permanentie gaat het niet om het openen van een dossier of contact opnemen met uw schuldeisers, maar wel om praktische en persoonlijke adviezen om uw situatie beter te begrijpen en mogelijke oplossingen te vinden.

📍 Nuttige contactgegevens

Preventie en globale ondersteuning

Naast het OCMW kunt u zich ook wenden tot het Sociaal Loket van Sint-Lambrechts-Woluwe.

Deze dienst is voor iedereen geopend, zonder voorwaarden.

Ze heeft als missie:

1. U informeren over uw rechten;

2. U effectief doorverwijzen naar de bevoegde diensten;

3. U kunt er hulp krijgen op tal van gebieden:

–  Zoektocht naar werk,

–  Stappen om een woning te vinden,

–  Problemen in verband met energie,

–  Behoefte aan een advocaat of juridisch advies,

–  Schuldbemiddeling

–  Toegang tot cultuur of sport

📍  Nuttige contactgegevens:

Ja. Het OCMW houdt rekening met uw volledige situatie.

Het kan u doorverwijzen naar gespecialiseerde diensten (geestelijke gezondheid, verslavingen) en u ondersteunen om sociaal isolement te doorbreken (activiteiten, administratieve hulp…).

Beroep en vertrouwelijkheid

Ja. Alle uitwisselingen met uw maatschappelijk assistent zijn strikt vertrouwelijk en vallen onder het beroepsgeheim.

Ja. U hebt het recht om zich te laten vergezellen door een persoon van uw keuze tijdens uw gesprekken met het OCMW.

Als u na een aanvraag voor bijstand niet akkoord gaat met de beslissing van het OCMW, hebt u het recht om binnen 90 dagen na de kennisgeving een beroep in te dienen bij de arbeidsrechtbank.

Nous contacter

Als u nat he lezen van alle antwoorden in deze FAQ nog vragen heeft, aarzel niet om contact met ons op te nemen.

E-mail : info@cpas.woluwe1200.be

Vermeld in uw e-mail de volgende gegevens:
naam, voornaam,
dossiernummer (indien aanwezig),
titel met een duidelijke uitleg van het soort verzoek.
Wees beknopt, maar vermeld alle belangrijke elementen.

Telefoon : 02/777.75.31

Sociale permanentie (ZONDER afspraak) : maandag en donderdag van 9.00 tot 11.30 uur

Adres : Gulledelle 98 

Maatschappelijke permanentie

U kunt een hulpaanvraag indienen bij de maatschappelijke permanentie, toegankelijk ZONDER afspraak op maandag en donderdag van 9.00 tot 11.30 uur.

Sociale eerstelijnsdienst

De maatschappelijk werkers zijn bereikbaar, OP afspraak, alle werkdagen (behalve op dinsdag) van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur of telefonisch op het nummer 02/777.75.31.

 VoormiddagNamiddag
Maandag9.00 – 11.30 uGesloten
DinsdagGeslotenGesloten
WoensdagGeslotenGesloten
Donderdag9.00 – 11.30 uGesloten
VrijdagGeslotenGesloten
 VoormiddagNamiddag
Maandag9.00 – 12.00 u13.30 – 16.00 u
DinsdagGeslotenGesloten
Woensdag9.00 – 12.00 u13.30 – 16.00 u
Donderdag9.00 – 12.00 u13.30 – 16.00 u
Vrijdag9.00 – 12.00 u13.30 – 16.00 u

Hervorming van de werkloosheid 2026

De hervorming van de werkloosheid kan gevolgen hebben voor uw situatie. Het OCMW is er om u te informeren en, indien nodig, te begeleiden.